BMW R 1300 GS: een nieuw hoofdstuk
43 jaar na de introductie van de R 80 G/S gaat BMW next level met de R 1300 GS. Het designconcept van ’s werelds populairste allroad ging volledig op de schop: motorblok, rijwielgedeelte, elektronica, ergonomie, uitrusting… Niets ontsnapte aan de vernieuwingsdrift van de Duitse ontwerpers van BMW Motorrad.
Kloppend hart van de nieuwe R 1300 GS is uiteraard een lucht/vloeistofgekoelde tweecilinder boxer. Geen opgeboorde versie van de 1250, maar een compleet nieuw motorblok. Een van de meest opvallende vernieuwingen? De zesbak is niet achter het blok gemonteerd, zoals de BMW-traditie het wil, maar eronder. Deze ingreep maakt het blok korter en compacter. De gewichtsbesparing van 6,5 kg op de volledige aandrijflijn van de nieuwe R 1300 GS heeft geresulteerd in een betere gewichtsverdeling. Goed nieuws, want dat vertaalt zich in het zadel naar een nog lichter en directer stuurgevoel.
De BMW R 1300 GS is nu leverbaar en proef te rijden bij Van Harten. Onze BMW Motorrad-experts vertellen je graag meer over alle mogelijkheden.
BMW R 1300 GS
Leverbaar vanaf: € 23.250,-
Heb je een vraag? Roel staat voor je klaar!
De nieuwe BMW R 1300 GS is nu te bestellen.
KRACHTIGE NIEUWE BOXER
De 1.300cc boxertwin – uiteraard uitgerust met ShiftCam variabele kleptiming – is goed voor 145 pk @ 7.750 tpm en een piekkoppel van 149 Nm @ 6.500 tpm. Met respectievelijk 9 pk en 6 Nm meer dan de 1250 is dit meteen ook de sterkte productieboxer van BMW ooit. Ondanks het toegenomen vermogen en koppel ligt het benzineverbruik nagenoeg gelijk aan dat van de 1250.
LICHTER EN STIJVER
Het hoofdframe is lichter en stijver dan dat van zijn voorganger; terwijl het subframe niet langer is opgebouwd uit stalen buizen, maar gegoten uit aluminium. In totaal is de R 1300 GS twaalf kilogram lichter dan de uittredende R 1250 GS. Ook de EVO Paralever en Telelever zijn aangepast met het oog op meer stuurprecisie en een stabieler rijkarakter.
DYNAMIC SUSPENSION ADJUSTMENT
Het optionele DSA (Dynamic Suspension Adjustment) gaat verder waar Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment) ophoudt door de dynamische demping voor en achter te laten corresponderen met de gewenste veerconstante (veerstijfheid). Dat laatste element is nieuw, waarbij de ECU automatisch de juiste veerstijfheid kiest, rekening houdend met zaken als rijmodus, rijomstandigheden en de positie van de motor. Of je nu solo, samen en met of zonder volle bepakking rijdt, DSA houdt de boel veilig, strak en comfortabel.
Het BMW R 1300 GS design
Het compleet vernieuwde ontwerp van de R 1300 GS is geïnspireerd op de iconische GS ‘flyline’, maar dan in een zeer compacte vorm en met een duidelijke gewichtsreductie. Wat meteen opvalt, is de plattere bovenkant van de tank, die bijdraagt aan een dynamische, lichte en toegankelijke ‘flyline’. Het zadel, dat aansluit op de centrale afdekking van de aluminium tank, vertoont een typisch enduro-profiel. Bovendien is de tankafdekking vervaardigd uit hetzelfde materiaal als het zadel.
Het nieuwe boxerhart van de BMW R 1300 GS
Het design benadrukt opnieuw de iconische tweecilinder boxermotor, nu echter in een compacter jasje vanwege de strategisch geplaatste versnellingsbak onder de motor en de nieuw ontworpen nokkenasaandrijving. Met een cilinderinhoud van precies 1.300 cc genereert deze vernieuwde boxer 107 kW (145 pk) bij 7.750 rpm en een koppel van 149 Nm bij 6.500 rpm. Dit maakt het de meest krachtige BMW boxermotor die ooit in massa is geproduceerd.
TWEE CILINDER
BOXERMOTOR
1.300 CC
CILINDERINHOUD
145 PK
@ 7.750 rpm
149 Nm
@ 6.500 rpm
Ontdek de BMW R 1300 GS
Raak je niet uitgekeken op de BMW R 1300 GS? Wij hebben de GS vanuit iedere hoek op de foto staan!
BMW R 1300 GS ADVENTURE
Al meer dan twintig jaar staat de BMW GS Adventure symbool voor gave, lange motorreizen met passagier en bagage. En met de nieuwe R 1300 GS Adventure tilt BMW Motorrad hét GS icoon naar nieuwe hoogten.
De BMW R 1300 GS Adventure is vanaf eind dit jaar leverbaar bij Van Harten
Riding Assistant op de 1300 GS
Standaard is de R 1300 GS uitgerust met vier rijmodi: Rain, Road en Eco leggen de focus meer op alledaags gebruik, de extra toegevoegde Enduro-modus is juist toegespitst op avonturen in het onverhard. Niet eerder was de basisuitrusting van de R 1300 GS zo compleet; MSR anti slip, Hill Start Control, Dynamic Brake Control, Dynamic Traction Control, RDC-bandenspanningsmonitor, Keyless Ride, Dynamic Cruise Control, verwarmde handvatten, handkappen met geïntegreerde richtingaanwijzers, Full Integral ABS Pro…de lijst lijkt oneindig. O ja, voor we het vergeten: het oplaadcompartiment voor je smartphone bevat een USB-poort en er is een 12V-stekker is aan boord.
Optioneel maar daardoor niet minder interessant, is de gloednieuwe Riding Assistant. Die behelst niet alleen adaptieve cruisecontrole (ACC) maar eveneens Front Collision Warning (FCW) en Lane Change Warning (SWW). De FCW communiceert met het ABS en zal bij plots opdoemend gevaar razendsnel ingrijpen om ongelukken te voorkomen – of de impact daarvan tot het minimum beperken – terwijl het Lane Change Warning je via de spiegel attendeert op eventueel gevaar in je dode hoek. Alle elektronica is overzichtelijk te raadplegen op het full-colour 6,5” TFT-display met connectiviteit en een navigatiefunctie (via de gratis BMW Motorrad Connected App).
ALLE LEVERBARE UITVOERINGEN
BMW R 1300 GS: Vier versies
De nieuwe BMW R 1300 GS komt er in liefst vier versies, waarvan de standaard R 1300 GS uiteraard de basisversie is. De populaire Triple Black is ondergedompeld in zwarte lak en uitgerust met een comfortzadel, comfortvoetsteunen voor de passagier, elektrisch verstelbaar windscherm, winddeflectoren en een middenbok. De Trophy is de meer offroad-gerichte optie, met een hoger zadel (870 mm), radiatorbescherming en spaakwielen. De Option 719 Tramuntana ademt avontuur én luxe met naast goudgekleurde spaakwielen ook goudkleurige accenten op frame, blok en stuur, gefreesde aluminium delen en hoogwaardige Aurelius Green lak.
Ontdek hieronder de beschikbare uitvoeringen van de nieuwe BMW R 1300 GS. Alle varianten zijn nu te bestellen bij Van Harten.
Onze voorraad BMW R 1300 GS
Bekijk hieronder onze actuele voorraad van de BMW R 1300 GS. Je rijdt al binnen 2 weken op een nieuwe of gebruikte BMW R 1300 GS uit voorraad bij Van Harten.
De nieuwe BMW R 1300 GS 2023 prijs
Je bestelt een BMW R 1300 GS vanaf € 23.250,- bij Van Harten. Alle modellen en opties zijn leverbaar en je kunt tevens een inruilvoorstel aanvragen voor je huidige motor. Onze BMW Motorrad-experts vertellen je graag meer over de mogelijkheden tijdens een geheel vrijblijvende configuratie afspraak. Stel je eigen BMW R 1300 GS samen bij Van Harten!
Proefrit aanvragen
" " geeft vereiste velden aan
Heb je een vraag? Gertjan staat voor je klaar!
Veelgestelde vragen over de nieuwe BMW R 1300 GS
De nieuwe BMW R 1300 GS is nu te bestellen bij Van Harten. Ontdek alles over de nieuwe BMW R 1300 GS bij Van Harten.
De nieuwe BMW R 1300 GS is nu te bestellen vanaf € 23.250,- bij Van Harten. Benieuwd naar de R 1300 GS? Ontdek meer bij Van Harten.
De nieuwe BMW R 1300 GS zal ook leverbaar worden als BMW R 1300 GS Adventure, de ultieme reisenduro. Een officieel bericht over de nieuwe R 1300 GS Adventure is er op dit moment nog niet.