Zoeken
Menu
Historie: Van Harten BMW Motorrad Racing Historie: Van Harten BMW Motorrad Racing

Historie: Van Harten BMW Motorrad Racing

Onze Motorrace Historie

Wie Van Harten zegt, zegt motoren. En wie motoren zegt, zegt motorracen. En wie motorracen zegt, zegt Van Harten Hartenjagers. Van Harten BMW Motorrad heeft een rijk verleden in de racerij. Wist jij dat deze racers de oorsprong zijn van de Van Harten Specials?

De ‘Hartenjager 1’. Het begin.

Komend uit de Bimota/Ducati-hoek kan de dan kersverse bedrijfsleider van Van Harten Motorrad, Gertjan Eikendal, het eind negentiger jaren niet laten de sportiefste exponent van de BMW-familie, op dat moment de R 1100 S, eens stevig beet te pakken. Zelf niet vies van het betere stuurwerk zoekt Gertjan een geschikt instrument om circuitdagen en wedstrijden als de Ducati Clubraces mee af te schuimen. De boxer wordt ingrijpend aangepast: voor het eerst wordt er geëxperimenteerd met luchtfilters, ander veerwerk, veranderde rijhoogten, bredere wielen, kortere reactiestangen……..Het resultaat is een fraai geprepareerd Zuid-Duits fileermes: 10 kilo lichter, 20 pk sterker. De eerste ‘Hartenjager is een feit.

Bouwjaar 1999
Basis BMW R 1100 S
Cilinderinhoud 1.085 cc
Max. vermogen 121 pk
Topsnelheid 235 km/h

De ‘Hartenjager 2’. EEN KRACHTPATSER.

Eikendal is duidelijk niet vies van een uitdaging. Een BMW K 1200 S omtoveren tot volbloedracer, dat vergt de nodige fantasie…en doorzettingsvermogen. Het resultaat is indrukwekkend en de rappe vierpitter roept zelfs mondiaal reacties op. Met 175 pk aan de krukas en een drooggewicht van 206 kg is de K een blikvanger van jewelste. Dusdanig dat spellenfabrikant Sony voor de PlayStation een exacte replica van deze K 1200 S zelfs laat meespelen in zijn Tourist Trophy-racespel, de motorvariant van het alom bekende Gran Tourismo. Toch zou Gertjan later weer terugkeren naar de – voor hem – sympathiekere boxertwin.

Bouwjaar 2004
Basis BMW K 1200 S
Cilinderinhoud 1.157 cc
Max. vermogen 175 pk
Topsnelheid 295 km/h

De ‘Hartenjager 3’. De boxer ‘returns’.

Terug naar de oorsprong, de luchtgekoelde boxer. Een motor waar Gertjan zich beter op thuis voelt. Met de komst van de BMW R 1200 S, eind 2005, ligt er een mooi project in het verschiet. Het basisconcept is al aanmerkelijk beter dan de R 1100 S zeven jaar eerder. Inmiddels gespecialiseerd in het snel maken van tweepitters weten Gertjan en het Van Harten Motorrad team na zorgvuldige aanpassingen het vermogen op te poetsen tot een zeer stevige 145 pk, een slordige 25 pk meer dan de standaard en sterk genoeg om in die tijd het een Ducati 999 knap lastig te maken. Veel meer lijkt er niet te wensen…..totdat BMW eind 2007 de HP2 Sport presenteert.

Bouwjaar 2006
Basis BMW R 1200 S
Cilinderinhoud 1.170 cc
Max. vermogen 145 pk
Topsnelheid 265 km/h

De ‘Hartenjager 4’. Ronduit Subliem!

Nog beter? Een uitdaging derhalve. Precies datgene waar Gertjan al een tijdje reikhalzend naar uitkeek. Aan fantasie geen gebrek bij de toen 37-jarige bedrijfsleider, iemand die zijn woorden en gedachten doorgaans weegt met de zorgvuldigheid van een getrainde politicus maar zich wel laat leiden door een jongensachtige gretigheid. Waar het Van Harten Motorrad team voorheen dankbaar gebruik kon maken van de ‘underdog’ positie was de bewegingsvrijheid bij dit project aanzienlijk beperkter. De BMW HP2 Sport is immers standaard al een renpaard. Een challenge. Mooier, beter en sneller dan het origineel maken. Gelukt volgens Randy van der Wal van Kicxstart Magazine. Hij mocht deze HP2 Sport de sporen geven op het TT circuit van Assen. ‘Dit is echt laagvliegen’ aldus Randy na vier snelle testsessies.

Bouwjaar 2008
Basis BMW HP2 Sport
Cilinderinhoud 1.170 cc
Max. vermogen 147 pk
Topsnelheid 275 km/h

De ‘Hartenjager 5’. Hoge verwachtingen.

‘Na al het boxergeweld een BMW S 1000 RR beetpakken is wel wat in mijn hoofd spookt’ volgens Gertjan begin 2009. Aldus geschiede. Eind 2009 werd gestart met dit prestigieuze project. Vooral het gewicht naar beneden brengen door veelvuldig gebruik te maken van exotische materialen zoals carbon en titanium. Het toch al niet kinderachtige vermogen werd opgekrikt en vooral de remmen en vering werden ernstig aangepakt. Een Ohlins voorvork en dito merk voor de achterschokbreker. Gevreesde remtangen van Brembo uit de Racing Serie en het feest kon beginnen….

Bouwjaar 2009
Basis BMW S 1000 RR
Cilinderinhoud 999 cc
Max. vermogen 206 pk
Topsnelheid 300 km/h +

Van Harten Specials

Natuurlijk konden de klantopdrachten niet uitblijven. Opgericht in 1937 is Van Harten Motorrad het adres voor alle op BMW gebaseerde racers. Door de jarenlange ervaring kunnen wij alles op maat realiseren. Dat doen wij dan ook vol passie onder de wijds bekende naam ‘Van Harten Specials

Home > Van Harten Specials > Historie: Van Harten BMW Motorrad Racing